Објављено дана

Uticaj saune na zdravlje – da li je sauna dobra za naš organizam?

Podeli kvalitetne informacije sa drugima:

UTICAJ SAUNE NA ZDRAVLJE

Kakav je uticaj saune na zdravlje i da li su mitovi vezani za nju tačni? Kako sauna utiče na stres, celulit, prehladu i grip?

Uticaj saune na zdravlje

Pod pojmom finske saune podrazumevamo drvenu kabinu s klupama u kojoj se vazduh zagreva uz pomoć električne peći za grejanje granitnog kamenja.

Grejanjem kamenja, ostvaruje se visoka temperatura, a niska vlažnost. U takvim uslovima dolazi do pojačanog znojenja, šire se kapilari, otvaraju pore i počinje znojenje, a suvi vazduh omogućava lako isparavanje znoja što dovodi do hlađenja tela.

Na taj način, osoba može tolerisati visoku temperaturu, ali samo u kratkim vremenskim intervalima i to od 5-20 min. Nakon kratkog boravka u sauni sledi faza hlađenja kratkotrajanim hladnim tuširanjem.

Takvim postupkom se izaziva sužavanje krvnih sudova koji su se raširilli usled delovanja visoke temperature, smanjuje se znojenje, olakšava dotok krvi u srce i uspostavlja normalna vrednost krvnog pritiska.

Sledi kratak odmor (bar u trajanju boravka u sauna), pa ponovni ulazak u saunu. Takav ciklus delovanja vrućeg vazduha i hladne vode se sme ponoviti do 3 puta u jednom danu, a 1-2 puta nedeljno, da bi se postigli maksimalni efekti na zdravlje.

Sauna ne služi samo za uživanje i opuštanje već ima i pozitivan uticaj  na zdravlje. Ona zaista čini da se osećamo bolje i izgledamo bolje. Uticaj saune na zdavlje:

  • Popravlja imunitet

Usled povišene temperature, podstiče se oslobađanje odbrambenih komponenti u krvi, koje štite od delovanja različitih virusa i bakterija, te stoga sauna jača imunološki sistem organizma.

Tome pogoduje i navikavanje organizma na šok zbog promene vrućeg i hladnog vazduha, jer se znatno smanjuje mogućnost pojave bolesti kao posledica prelaza iz pregrejanih prostorija na hladan zimski vazduh.

  • Sagoreva kalorije

Kalorije će sagorevati ubrzano zbog pojačanog znojenja, a vi ćete se osećati sigurnije u svoj izgled. Posle jednog korišćenja saune sagorimo oko 300 kalorija (otprilike 3-5 km laganog trčanja.

Sam proces znojenja zahteva potrošnju veće količine energije. Ta energija dobija se iz masti i ugljenih hidrata i tokom tog procesa sagorevaju se kalorije. Svako ko je umereno fizički aktivan može u proseku da skine 500g tokom jednog boravka u sauni. 

  • Jača srce i kardiovaskularni sistem

Visokim temperaturama izazivamo različite reakcije, među kojima je i podizanje kardiološke funkcije. Da bi rashladila organizam, krv mora brže da teče kako bi stigla i do perifernih slojeva, a samim tim je uvećana frekvencija (snaga) otkucaja srca.

Kao odgovor na vrućinu krvni sudovi blizu kože se šire, a količina krvi koju srce ispumpava u minuti se povećava. Srčani puls u saunmože da se poveća od 60/70 otkucaja u minuti do 140/150 (sa dužim boravkom), a često ume da se spusti ispod normale tokom hlađenja.

Kada redovno idemo u saunu, trenirano srce i srčani puls. Možete da kombinujete toplo-hladne sesije hladnim tušem ili ulaskom u bazen. Svaki put kada naglo promenite temperaturu (iz toplog u hladno i obrnuto) srčani puls se povećava bar za 60% što može da se poredi sa umerenim vežbanjem..

  • Poboljšava elastičnost krvnih sudova

U kratkim vremenskim intervalima šire se i skupljaju kapilari, arterije i površinske vene, a samim tim one postaju elastične.

  • Ojačava sluznicu disajnih puteva

Pozitivno deluje na respiratorne organe jer osobama koje imaju problem sa disanjem (pate od astme ili gušenja), boavak u sauni može dosta značiti jer visoke temperature dovode do širenja disajnih kanala i brži protok kiseonika do bronhija.

Sauna sedam puta pojačava prokrvljenost sluzokože disajnih puteva i ona postaje sposobna da se bori sa različitim „napadačima“ kao što su virusi, bakterije i prašina. Izuzetno povećava otpornost na grip, prehladu i kijavicu, kao najčešća oboljenja disajnih organa.

  • Doprinosi mirnom snu i kvalitetnom odmoru

Korišćenje saune pre spavanja doprinosi poboljšanju kvaliteta sna i otklanja eventualnu nesanicu. Veliki broj ljudi hvali se svojim dubokim snom koji im sauna omogućava.

Sweden bitter oglas 900px

  • Opušta mišiće i bolove u mišićima i zglobovima

Visoke temperature podstiču rast endorfina, prirodne telesne supstance koja nas oslobađa bola. Endorfin ima umirujuće dejstvo, a ima moć i da suzbije bol artritisa.

Toplota saune širi krvne sudove i poboljšava cirkulaciju, a brži protok krvi ubrzava prirodni proces (samo) lečenja tela, pa i od posekotina i modrica.

Često korišćenje saune ublažava neugodne reumatske bolove u kostima, artritis, artrozu i bolove u mišićima, naročito kod sportista. Boravak u sauna je blagotvoran kod povreda mišića i tetiva.

  • Higijenski i kozmetički efekat

Saune su poznate po tome kako utiču na lepotu kože. Uz pomoć znoja epidermalni sloj se oslobađa od bakterija, a čišćenje pora daje koži mekoću i sjaj.

Tokom znojenja tečnost koja juri prema koži “kupa ćelije kože i hrani ih tečnostima bogatim nutritientima koji ispunjavaju prostor među ćelijama, pa čak i ispunjava sitne bore”. Minerali i ostali sastojci znoja su od esencijalne važnosti za održanje kolagena u koži.

Tako, redovno znojenje održava strukturu kolagena i sprečava pojavu bora ili opuštanja kože. Kada se koža redovno čisti izbacivanjem “otpada” kroz pore, vraća joj se vitalnost, ton i zdrav sjaj. Koža postaje glatka, nežna i čista, pa se sauna vrlo često koristi i u kozmetičke svrhe.

  • Ublažava stres

Predstavlja značajnu pomoć u lečenju stresa, anksioznosti i depresije jer ovo čarobno mesto eliminiše nakupljeni stres i čini da se opustite. Ukoliko na dnevnom nivou provodite 5 minuta u sauni, količina stresa će se znatno redukovati, pa ćete se osećati znatno prijatnije i rasterećenije.

Osobe koje su sklone depresiji i melanholiji često imaju velike koristi od upotrebe saune. Sama činjenica da ćemo se sat vremena izolovati od svega i da ćemo se posvetiti samom sebi je pozitivna.

Izmena toplog i hladnog aktivira endorfine u mozgu koji proizvode dobro raspoloženje. U skladu sa finskom poslovicom “U sauni ljutnja isparava, a bes se isušuje”, ima izuzetan efekat na psihu i raspoloženje.

  • Anticelulit efekat

Pojačano znojenje dovodi do izbacivanja viška tečnosti iz ćelija sa kojima se izbacuju i toksini i štetne materije koje nagomilane u ćelijama potkožnog tkiva uzrokuju ovaj estetski nedostatak.

  • Oslobađa naše telo od toksina

Samim korišćenjem saune vršimo dubinsko čišćenje organizma, uklanjamo štetne materije i otrove nastale u organizmu, koji se izbacuju iz organizma putem znoja. Duboko znojenje je veoma važno za naše zdravlje.

Visoka temperatura saune širi krvne sudove koji omogućavaju veći protok krvi. Kroz krv, toplota tela raste i nervni sistem šalje signal svim znojnim žlezdama koje pokrivaju čitavo naše telo.

Znojne žlezde su tu da regulišu temperaturu tela, dakle, služe kao sistem za hlađenje. Na taj način, duboko znojenje u sauni izvlači štetne materije kao što su olovo, bakar, cink, nikl, živu; sve one toksine koje pokupimo iz životne sredine.

  • Saunom protiv prehlade i gripa

Redovan odlazak u saunu smanjuje učestalost prehlada i gripa. Kako se telo izlaže toploti saune, onoproizvodi više belih krvnih zrnaca što umnogome pomaže u borbi sa virusima.

 Sauna se ne savetuje:

  • Osobama sa bolestima srca i krvotoka, visokim pritiskom, srčanom insuficijencijom ili su skoro doživeli infarct. Američko udruženje za srce upozorava da vrući zrak iz sauna uzrokuje širenje krvnih sudova te brži protok krvi i da bi osobe koje su imale srčani udar, imaju anginu pektoris ili ozbiljnu aortnu stenozu, slabo regulisanu hipertenziju ili bolest srčanih zalistaka trebale izbegavati saunu.
  • Muškarci bi posebno trebali imati na umu da u sauni raste temperatura tela, a time i temperatura testisa, a poznato je da pregrejanost testisa dovodi do smanjenja broja spermatozoida, što može biti problem za muškarce u periodu kad pokušavaju začeti dete.
  • Što se tiče žena, boravak u sauni u ranoj trudnoći može izazvati defekte u razvoju ploda.
  • Tu je i činjenica da su topla i vlažna mesta, baš poput sauna, idealna za razmnožavanje mikroorganizama te se u takvim uslovima vrlo lako mogu širiti bolesti kao što su atletsko stopalo ili gljivice na stopalima.
  • Iako se boravak u sauni često navodi kao idealan način za mršavljenje, kilogrami koji se tako gube zapravo su samo posledica gubitka suvišne tečnosti.

Uticaj saune na zdravlje?

Sve kreće od toga koliko imate godina, da li imate  zdravstvene probleme. Uvek se konsultujte sa svojim lekarom, pogotovo ako imati problema sa srcem i disanjem.

Podeli kvalitetne informacije sa drugima: