Објављено дана

Anti age saveti – Kako usporiti proces starenja prirodnim putem?

Anti age saveti - Kako usporiti proces starenja prirodnim putem

REŠENJE ZA STAROST

Kako usporiti proces starenja prirodnim putem? Kako živeti duže i zdravije? Šta treba da izbacite iz svakodnevne upotrebe zarad zdravijeg i dužeg života.

Starenje je normalan i univerzalan fiziološki proces koji u osnovi predstavlja precizno regulisan niz događaja koji dovode do postepenog smanjenja funkcije svih organskih sistema. Spoljašnji faktori često imaju značajan uticaj na genetečki materijal i neki naučnici smatraju da je starenje proces koji može biti značajno ubrzan usled nakupljanja ovih oštećenja na nivou DNK.

Poznato je da tokom starenja dolazi do snižavanja bazalnog metabolizma, usporavanja svih fizioloških procesa, smanjenja telesne mase, smanjenja kognitivnih sposobnosti i ograničenja pokretljivosti.

Naučnici još uvek nisu u potpunosti rasvetlili fiziologiju starenja jer ona predstavlja izuzetno komplikovan proces koji obuhvata veliki broj promena na nivou ćelija, organa i organizma. Danas je poznato da starenje zavisi od unutrašnjih i spoljašnjih faktora na koje u određenoj meri možemo uticati.

U spoljašnje faktore spadaju životne navike, način ishrane, stres, patogeni i infekcije koje uzrokuju, sunčeva svetlost, upotreba duvana i alkohola, sa druge strane, na unutrašnje faktore, tačnije na genetski materijal, ne možemo uticati. Otkriveno je da je starenje proces koji je kontrolisan od strane preko 124 različitih gena, dok centralnu ulogu u starenju danas po mnogim naučnicima igraju telomere.

Telemore predstavljaju vršne delove hromozoma koji sadrže ponavljajuće sekvence. Tokom razmnožavanja ćelija dolazi do umanjenja ovih zaštitnih delova hromozoma, do narušavanja strukture hromozoma i posledično do starenja ćelija.

Saveti za usporavanje starenja

Glavni saveti koji se preporučuju svima obuhvataju odabir zdravog načina života, prevashodno povećan unos zdrave ishrane koja podrazumeva balansiran unos vitamina, minerala, esencijalnih masnih- i aminokiselina i dovoljan unos tečnosti.

Na ovaj način omogućava se dobro varenje hrane i eliminacija svih štetnih materija iz organizma. Smanjenje posledica dejstva oksidativnog stresa ima veliku ulogu u usporavanju starenja. Oksidativni stres nastaje usled nepravilne ishrane, usled naglog pada imuniteta, tokom izlaganja suncu bez adekvatne zaštite, pod uticajem hemikalija iz spoljašnje sredine.

Povećanim unosom voća i povrća obezbeđuje se dovoljna količina antioksidansa koji umanjuju toksične efekte slobodnih radikala koji su u osnovi oksidativnog stresa i predstavljaju jedinjenja koja direktno oštećuju genetski materijal i značajno ubrzavaju starenje.

Golden Sweden bitter i nizak nivo gvožđa u krvi

Praktični saveti

Preporučuje se uravnotežena ishrana koja je slična mediteranskoj ishrani i koja obuhvata minimum pet serviranja voća i povrća na dan, stalni i redovni zdravstveni pregledi, redovno vežbanje čiji intenzitet treba biti prilagođen vašoj starosti i zdravstvenom stanju, preporučljivo od strane lekara, prestanak pušenja i regulacija konzumiranja alkohola.

Smanjenje unosa rafinisanih šećera i njihova zamena za punovredne žitarice koje su veoma dobar izvor nutrijenata koji čuvaju vaše zdravlje. Veliku ulogu u smanjivanju negativnih posledica starenja igra socijalni život, pa je neophodno provoditi dosta vremena sa porodicom i prijateljima, stalno biti aktivan u zajednici, aktivno doprinositi i pomagati drugim ljudima.

Normalan san koji podrazumeva sedam do osam sati spavanja svake večeri je jedan od preduslova za očuvanje kognitivnih sposobnosti. Regulacija telesne težine je od velike važnosti, jer tokom starenja dolazi do povećanja sadržaja masnog tkiva i razlaganja proteina što može uticati na zdravlje kardiovaskularnog sistema i doprineti starenju kože.

Obavezna zaštita od sunca tokom izlaganja podrazumeva upotrebu krema sa zaštitnim faktorom koje odgovaraju vašoj koži. Izlaganje suncu u velikoj meri doprinosi ubrzavanju procesa starenja kože, jer tokom sunčanja dolazi do narušavanja zaštitne barijere i povećane produkcije slobodnih radikala koji dovode do nastanka bora i pega. Pokazano je da je za sintezu dovoljne količine vitamina D u koži dovoljno izlaganje sunčevoj svetlosti od oko 15 minuta nedeljno.

Na kraju, ali ne i manje bitno, pozitivan stav prema životu i prema stvarima koje vas čine srećnim će doprineti poboljšanju opšteg kvaliteta života ali i značajno smanjiti negativne posledice starenja.

Milan Popović