Објављено дана

Kako kajsije (Prunus armeniaca L.) poboljšavaju naše zdravlje

Kako kajsije poboljšavaju naše zdravlje

KAJSIJE ZA ZDRAVLJE

Kajsije (Prunus armeniaca L.) kao rešenje za zdravstvene probleme – poboljšavaju vid i eliminišu efekat slobodnih radikala.

Kajsije u službi zdravlja

Kajsija (Prunus armeniaca L.) jedna je od najznačajnijih i najomiljenijih voća na svetu. Pripada pripada porodici ruža (Rosaceae) i rodu biljaka Prunus kao i drugo koštunjavo voće u koje spadaju badem, breskva, višnja i šljiva. Postoje nageveštaji da je poreklom sa teritorije današnje severoistočne Kine ali je zahvaljujući Rimljanima došla do Evrope i zauvek osvojila taj prostor.

Kajsija se danas gaji širom celog sveta i nema osobe koja može odoleti njenom karakterističnom i vrhunskom ukusu njenih zlatnih plodova. Osim u svežem obliku koji se najčešće sreće početkom juna, plodovi kajsije relativno često se mogu naći u suvom ili kuvanom obliku. U toku procesa obrade može doći do gubitka hranljivih materija pa je najbolje konzumirati ih sveže.

Semenke kajsije se koriste za ekstrakciju ulja koje ispoljava veliki broj pozitivnih efekata na zdravlje i zbog toga je još od davnina bilo cenjeno kao zlato. U naturopatiji se veruje da semenke kajsije imaju laetril ili vitamin B17 koji leči rak, ali to nikada nije dokazano.

Nutritivna vrednost kajsija

Kajsije su izuzetno hranljiva namirnica, predstavljaju dobar izvor vitamina C, K, A, E, vitamina B kompleksa, naročito vitamina B3, osim toga, sadrže i druge vitamine ali u nešto nižim koncetracijama. Sarže dosta minerala kao što su kalijum, mangan, bakar i fosfor. Osim minerala i vitamina, dobar su izvor vlakana.

Kajsije za eliminaciju efekata slobodnih radikala

Kajsije sadrže veliku količinu jedinjenja sa snažnim antioksidativnim delovanjem, između ostalih tu spadaju vitamini A i C. Svi efekti koje kasija ostvaruje na zdravlje čoveka dobro su dokumentovani i naučno su zasnovani. Osim vitamina, sadrži polifenolna jedinjenja kao što su flavonoidi. Pokazano je da ljudi koji unose umerene količine hrane bogate flavonoidima imaju smanjen rizik od nastanka srčanih oboljenja.

Postoji niz jedinjenja u kajsijama koja efikasno sprečavaju nastanak strukturnih i funkcionalnih oštećenja ćelija ili genetskog materijala, neka od najaktivnijih koji se sreću su:

  • Proantocijanidini
  • Katehini
  • Epikatehini
  • Kvercetin
  • Galna kiselina
  • Kafena kiselina
  • Ferulinska kiselina

Kajsije čuvaju vid

Kajsije su bogate karotenoidima i ksantofilima, fitonutrijentima za koje naučnici veruju da sprečavaju nastanak oštećenja oka koje je povezano sa starenjem. Lutein je jedno od tih jedinjenja za koje je pokazano da sprečava nastanak oštećenja mrežnjače koje je uzrokovano faktorima okoline kao što je ultraljubičasto zračenje. Pokazano je da redovan unos kajsije sprečava gubitak vida starenjem.

Sweden bitter oglas 900px

Umanjuju štetan efekat zapaljenja

Stalno zapaljenje niskog intenziteta može biti uzrokovano pušenjem i neadekvatnom ishranom. Pokazano je da ovaj vid zapaljenja može biti uzročnik velikog broja bolesti današnjice. Studije su pokazale da kajsije mogu sprečiti nastanak zapaljenja zbog toga što sadrže veliku količinu katehina, bioflavonoida koji su prisutni u zelenom čaju, a za koje je pokazano da ispoljavaju antiinflamatorni (protivupalni) efekat. Samo jedna prosečna kajsija sadrži oko 5 grama ovog fitonutrijenta.

Ova jedinjenja osim antiinflamatornog dejstva ostvaruju i niz pozitivnih efekata na opšte zdravlje što je danas glavni predmet proučavanja naučnika. Ispitivanja su pokazala da katehini inhibiraju enzim ciklooksigenazu koji je u organizmu odgovoran za nastanak inflamacije, sličan mehanizam dejsva imaju i antiinflamatorni lekovi.

Čuvaju sistem za varenje hrane

Kajsije su dobar izvor vlakana i zbog toga se preporučuju osobama koje imaju problema sa varenjem ili imaju poremećen mikrobiom. Povećavaju zapreminu stolice, ubrzavaju peristaltiku i stimulišu lučenje enzima koji  olakšavaju varenje hrane i na taj način sprečavaju nastanak opstipacije.

Osim toga, oko polovina ukupnih vlakana je rastvornog tipa što znači da redovan unos ovog voća može pomoći u regulaciji nivoa holesterola kod osoba koje ne paze na ishranu.

NAPOMENA: Semenke kajsija su postale globalno popularne navodno po tome što ih u ishrani koriste ljudi iz naroda Hunza koji su poznati kao dugovečni. Tvrdilo se da je to jedan od glavnih razloga za njihovu dugovečnost ali je to u svakom slučaju sumnjiva teza. Sličnih tvrdnji je bilo i za kefir kod Kozaka, sojinih proizvoda kod Japanaca, crvenog vina kod italijana, mediteranske ishrane kod grka.

Medjutim, nauka smatra da je dugovečnost pre svega kombinacija mnogih spoljašnjih i unutrašnjih faktora: zdravo okruženje, jednostavna i prirodna hrana, jake porodične veze, pobožnost i duhovnost, život bez stalnog stresa.

Milan Popović